Friday, February 16, 2007

Elävä arkisto

Ylen elävä arkisto on ilahduttanut minua jo pitkään. Materiaalia on paljon ja monenlaisista aiheista. Ohjelmat toimivat loistavina ajankuvina jo pelkästään aihevalintojensa takia, mutta myös ihmisten puhetapaa, eleitä ja pukeutumista on mielenkiintoista tarkkailla. Tämän iltainen löytö oli reportaasi Partaharjun leireistä. Minä olen ollut tuolla varmaankin juuri joskus ohjelmassa mainittujen 50-vuotis juhlien aikaan, tarkkoja vuosia en enää muista. En edes tiennyt, että paikalla on noin pitkä ja kristillinen historia. Raittiusleireiksi niitä silloin aikoinaan (kun tytötkin olivat päässeet mukaan jo kymmenen vuotta aiemmin) muistaakseni kutsuttiin, mutta eipä meitä lapsia tainnut paljoa minkäänlainen sanan julistus kiinnostaa. Enemmän kyse oli kai kavereista ja kesästä. Paljon hyviä muistoja tuli kuitenkin mieleen ihan yllättäen, kun näki tutut rakennukset, nuotiopaikat ja rannat.

Toinen tunteita, vaikkakin vähemmän iloisia, herättänyt pätkä oli Suomen ensimmäisen
hiv-potilaan haastattelu. Sekin ihan sinällään ja myös ajankuvana. Varsinkin toimattajalla tuntui olevan suuria vaikeuksia suhtautua aiheeseen neutraalisti, tai edes lausua sanaa homo. Minua jäi eniten vaivaamaan se, että potilaan vanhemmille oli ollut kuulemma paljon vaikeampaa hyväksyä homous kuin sairaus. Tavallaan ihan ymmärrettävä reaktio, varsinkin kun ottaa huomioon, että näiden poikien vanhemmat ovat ihan eri sukupolvea kuin minä. Mutta kyllä minusta on silti näin ajatuksen tasolla kummallista olla enemmän hädissään siitä kummasta sukupuolesta rakas ihminen on kiinnostunut, kuin siitä että tämä on kuolemansairas.

Niin, ja hauskaa oli myös havaita, että jo vuonna 1968 oppilaat olisivat halunneet päästä seuraamaan opettaijainkokouksia. Muutenkin ihan mielenkiintoinen pätkä baaritytön elämästä ja kouludemokratiasta.

Löytyypä tuolta myös mm. Kylli-tädin tarinoita ja juttua Pendoliinojen tulosta Suomeen. Jotenkin minä taas luulin niiden olevan paljon uudempia ilmiö, mutta niin se aika vaan tuntuu kuluvan paljon nopeammin kuin minä ehdin huomata. Ja nuori Mirja Pyykkö näyttää tosi hassulta.

No comments: