Thursday, May 15, 2008

Matti Vanhasesta ja koulutuspolitiikasta

Matti Vanhanen tuntuu puhuttavan suomalaista mediaa kovasti tällä viikolla. Näin jopa unta herrasta viime yönä kaikkien jääkiekkounien keskellä. Aamulla en ollut ihan varma, että kuka voitti eilisen pelin, ja onko Matilla taas uusi nainen. Tänään sitten vahingossa törmäsin Matin koulutuspoliittisiin linjauksiin, jotka eivät valtakunnan lehtien etusivuja ole koristaneet. Saivat heti aikaan suunnattoman ärtymyksen. Joten kirjoitetaanpa nyt sitten Vanhasesta, mutta ei tällä kertaa naisista, vaalirahoituksesta tai Ideaparkista.

Matti linjaa Keskustan sivuilla pitämässä blogissaan sitä tavallista, että suomalaiset lukiolaiset eivät tiedä mitä elämältään haluavat, ja viettävät aivan liian monia välivuosia. Suomalaisessa koulutuspolitiikassa niin kovin tavalliseen tapaan Matti vertaa suomalaisten valmistumisikiä ulkomaisiin vastaaviin. Tällä kertaa esimerkkinä on Espanja. Joku ystävällinen henkilö voisi valistaa Mattia ja muitakin suomalaisia poliitikkoja, että lähes kaikkialla muualla Euroopassa valmistutaan suurissa määrin kandeiksi, ei maistereiksi niin kuin Suomessa yhä edelleen on tapana, vaikka tutkintojärjestelmää onkin muutettu. Koulutusohjelmat esim. täällä Britanniassa on suunniteltu kolmevuotisiksi ja siihen päälle maisterin tekeminen kestää yleensä vuoden verran. Että sori vaan, mutta musta on hiukan epäreilua verrata suomalaista viisivuotiseksi suunnitellun maisteriohjelman suorittanutta ulkomailla kolmivuotiseksi suunnitellun kandin tehneen valmistumiseen. Toisekseen aika moni suomalainen ylioppilas menisi varmaan ihan mielellään välivuositta yliopistoon, jos vaan pääsisi.

Itse olen tietysti kamalan huono esimerkki, kun olen pitänyt jopa kaksi ’välivuotta’, jos sellaiseksi lasketaan myös vaatetusalan opiskeluni Mynämäellä. Kaipa se lasketaan, kun en kerran siitä ammattia itselleni hankkinut, joten käytin yhteiskunnan resursseja ’turhaan’ vuoden ajan. Ilmaisen koulun sekä kouluruuan lisäksi nautin huikeaa 180 euron kuukausittaista opintotukea ja koulumatkojani Turusta tuettiin myös. Yliopistoon tuli pyrittyä kahdesti, useampaan pääaineeseen, kahteen eri yliopistoon ja ainakin viiteen eri tiedekuntaan. En tainnut olla edes kovin lähellä sisälle pääsyä kertaakaan. Paitsi huvittavaa kyllä biologian yhteishaussa, jossa olisin pisteilläni päässyt sisään muutamaankin yliopistoon, jos olisin niihin hakenut. Olen kuitenkin tällä hetkellä aika tyytyväinen, etten päätynyt opiskelemaan biologiaa vaikkapa Joensuuhun. Vaikka Newcastle ei ehkä pääsekään lempikaupunkieni top vitoseen, on se silti varmasti minulle sopivampi paikka kuin mikä tahansa suomalainen pikkukaupunki.

Toisaalta päätökseni nostaa kytkintä on Suomen kansantaloudelle varsin edullinen, erityisesti jos tulevaisuudessa päädyn tekemään töitä ja maksamaan veroja Suomeen. Opintotukea saan suunnilleen saman verran kuin Suomessa opiskelevat, maksan itse lukukausimaksuni, enkä kuluta ainakaan tällä hetkellä suomalaisen koulutusjärjestelmän resursseja. Mielestäni ei silti ole kovinkaan tehokasta koulutuspolitiikkaa tai kansantalouden edistämistä, jos suomalaiset nuoret ’ajetaan’ opiskelemaan ulkomaille. Siinä käy helposti niin, että varsinkin fiksuimmat ja parhaiten pärjäävät myös jäävät sinne. Varsinkin kun palkat ovat usein huomattavasti Suomea korkeammat, verotus kevyempää, ja työllistyminen melko helppoa sillä kolmivuotisella kandin tutkinnolla. Kyllä itseäkin vähän mietityttää, että haluaako palata Suomeen, missä odottaa pari vuotta lisää opintoja ja köyhäilyä, epävarmat työllistymismahdollisuudet, huonompi palkkataso(jolla pitäis sitten maksaa huimia summia Briteissä kertynyttä opintolainaa), kylmästä ilmastosta ja nuivasta poliittisesta ilmapiiristä nyt puhumattakaan. Itse kyllä harkitsen Suomeen takaisin muuttamista ihan vakavissani, mutta taidankin olla hiukan masokistinen luonne.

Ihan vakavissani olen sitä mieltä, että Suomessa voitaisiin ottaa oppia täkäläisistä yliopistoista monessakin asiassa. Vaikka minua aina välillä suunnattomasti ärsyttää kaikki se paapominen ja koulumaisuus täällä, on siinä joitakin hyviäkin puolia. Kun opinnoissa on pakko menestyä, jos ei halua lentää ulos yliopistosta, tulee sitä väkisinkin tehtyä töitä opintojen eteen, vaikkei aina huvittaisikaan. En siis toivo Suomessa otettavan käyttöön sellaista systeemiä, jossa opinnot etenevät tiukasti vuosittain, ja yliopistossa voi periaatteessa ’jäädä luokalleen’ kuten täällä, mutta mielestäni voitaisiin kyllä ottaa sisään hiukan enemmän ihmisiä, ja pudotella niitä sitten matkan varrella pois. Menestyminen varsinaisissa opinnoissa kertoo luultavasti huomattavasti enemmän opiskelijan motivaatiosta ja lahjoista, kuin yhden tai parin pääsykoekirjan ulkoa opettelu.

Varoitus! Ajattelin seuraavaksi vähän kehua itseäni.

Esimerkiksi siis minä, joka en siis ole ilmeisesti tarpeeksi lahjakas opiskelemaan suomalaisessa yliopistossa, olen saanut pääasiassa kiitettäviä arvosanoja opiskellessani yliopistossa kielellä, josta minulla on lukiossa päättöarvosanana kahdeksan. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että olisin saattanut pärjätä suomalaisessakin yliopistossa ihan kohtuullisesti, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kun ei ole tullut kokeiltua. Huvittavaa on myös se, että aika monikin kaverini ja puolituttuni on yrittänyt päästä pääsykokeessa sisään aineeseen, josta on jo tehnyt perus- ja aineopinnot, ja jäänyt varasijoille.

Pidän myös meidän ’personal tutor’ -systeemistä, jossa jokaisella opiskelijalla on oma tutor, joka on laitoksen henkilökuntaa. Tutorin kanssa käydään juttelemassa muutaman kerran vuodessa lähinnä opiskelijan omasta aloitteesta. Sinänsä jos opinnot sujuvat, ei tutor paljoa puutu opiskelijan tekemisiin, mutta on ihan kiva tietää, että on olemassa joku, jonka velvollisuus on auttaa kaikissa mahdollisissa opintoihin liittyvissä ongelmissa ja vastata tyhmiinkin kysymyksiin. Oma tutorini on vielä varsin miellyttävä vanhempi amerikkalainen herrasmies, joten olen tilanteeseen varsin tyytyväinen. Sitäpaitsi tuskinpa muutaman opiskelijan kanssa silloin tällöin jutustelu kuormittaa hänen resurssejaan suunnattomasti tai haittaa päätyön eli opetuksen ja tutkimuksen hoitamista. Tutor voi tarvittaessa myös puuttua ongelmiin, jos opiskelijan opinnot eivät etene sekä toimii linkkinä opiskelijan ja laitoksen välillä, jos opiskelijalla on vaikkapa henkilökohtaisia ja terveyteen liittyviä ongelmia. Esimerkiksi kämppikseni joutuu käymään viikoittain näyttämässä tutorilleen, että on tehnyt tehtäviään, kun ei viime vuoden aikana saanut palautettua niistä yhtäkään ajoissa.

Voisin vuodattaa tästä aiheesta varmaan loputtomiin, mutta olkoon nyt tässä tällä kertaa, kun pitäisi opiskellakin jossain välissä, eikä vaan vaahdota koulutuspolitiikasta.

P.S. Sattuuko kukaan muistamaan montako vuotta se Matti itse lusmusi yliopistossa? Kymmenen, kaksitoista?

7 comments:

Stazzy said...

Kymmenen. Pääministerin opintovuosista puhuttiin jo silloin, kun aloitettiin keskustelu opintoaikojen rajoittamisesta. Ei se näköjään ole neljässä vuodessa mihinkään muuttunut.

Ulkomaille on aina hyvä paeta.

Nimimerkillä: kirjoitin ylioppilaaksi 2002 ja tänä vuonna valmistuu kandi...

Britti said...

Did I read right? A Finnish person praising the British university system (albeit from within that system)? This can't be happening!

Itse opiskelin Maisterin tutkintoon asti Lontoossa, ja olen sita mielta etta Suomen systeemissa on yksi tosi huono puoli: siella ikaan kuin kannustetaan ikuiseen opiskeluun! Sita ensimmaistakin tutkintoa voi ilmeisesti jatkaa ikuisuuksia, koko ajan nauttien opiskelijan alennuksista yms. Sitten jos joskus viela paasee opintojen loppuun, voi aloittaa alusta taysin uudella alalla, edelleen ilmaiseksi. (Correct me if I'm wrong, that's the picture I have got of the Finnish system)

Englannissa ei enaan olekaan ilmaista opiskella, eika tukiakaan saa niin kuin ennen. Itse vaihdoin yliopistoa kandin ja maisterin valilla, ja Maisteri (saman alueen opinnoissa) jai kokonaan omaan laskuun, pankin lainan (Career Development Loan) avulla. Siina niita tonneja taas meni. Ei siis olisi tullut mieleenkaan vaihtaa alaa taysin ja aloittaa alusta, ellei olisi ihan pakko!

Anni, have you picked up that beautiful accent yet, pet? ;)

Annimaria said...

Olen tosiaan ehka vahan vaara ihminen arvioimaan suomalaista systeemia, kun henkilokohtaista kokemusta ei oikein ole. Mutta kylla siellakin ainakin tuet loppuu jossain valissa. Milla voisi varmaan valaista tarkemmin, miten niita opintoaikoja oikein yritetaan Suomessa rajoittaa.

And i sure hope I haven't picked up a geordie accent yet :)

Milla H said...

Suomalaisessa yliopistossakin tosiaan opintoajat ovat nyt rajattu. Eikä ainoastaan opintotukikuukausien muodossa. Ns. ikuinen opiskelijaisuus on siis vuoden 2005 jälkeen aloittaneille mahdottomuus elleivät hae pääsykokeilla uutta opinto-oikeutta johonkin uuteen pääaineeseen.

Ellen vallan väärin muista opintotukikuukausia annetaan tutkinnon tavoiteajan mukaan (tyypillisesti 5vuotta), jonka jälkeen tukea voi vielä saada max. 2vuodeksi, jos on erityinen syys opintojen hidastumiselle (esim. raskaus). Toki opiskelijalta vaaditaan myös edistymistä opinnoissa, jotta opintotukea voi nostaa, joten joutenolo opintotuen turvin ei onnistu.

Tutkinto-oikeus taas on rajattu siten, että opiskelijan on valmistuttava viimeistään kaksi vuotta tutkinnon tavoiteajan jälkeen. Eli sekä kandin että maisterin tutkinnon suorittava opiskelija ohjataan valmistumaan (alasta rippuen) viidessä vuodessa, mutta olosuhteiden niin vaatiessa opiskelija voi käyttää valmistumiseen 5+2 vuotta.

Lisää aiheesta: http://www.uta.fi/opiskelu/tavoiteajat/

Salla said...

Hyva kirjoitus! Luin Matin paivakirjamerkinnan ja hyvat hyssykat, se vilisi virheita ja jarjettomia lauseita. Eiko ex-toimittajan pitaisi osata suomea? Sitten siella tietysti oli viela sisallollista hottoa todisteena siita etta Matti on vahan liian erkaantunut nykynuoren/nuoren aikuisen elamasta 2000-luvulla:

Kun kysyin, kuinka moni on jo ratkaissut, mille alalle haluaa jatkossa, vain muutama käsi nousi yli kaksisataapäisestä kuulijakunnasta. Minusta se on vielä ymmärrettävää ykkös- ja kakkosluokkalaisten kohdalla, mutta abivuonna varmuuden olisi jo kasvettava.

Itsehan siirryin suoraan lukiosta yliopistoon, mutta se ei todellakaan kerro mitaan siita mille "alalle" haluan jatkossa. Yliopistosta kun harvoin valmistuu otsassa leima X, joka kertoisi mika opiskelijasta on tullut.

Skotlannissahan kandi kestaa nelja vuotta, mika ei kylla haittaa yhtaan. On jotenkin jarkyttavaa, etta yliopistoon tullaan mahdollisesti jo 17-vuotiaina ja valmistutaan siina 21-22 -vuotiaina. Henkinen kypsyys tuntuu valilla laahaavan perassa. Lisaksi tunnen ihmisia, jotka on minua 2 vuotta vanhempia, mutta ovat jo tehneet kandin, tehneet sen jalkeen vuoden toita ja nyt palanneet koulun penkille tekemaan toista tutkintoa.

Kylla opinnoillekin pitaisi antaa aikansa ja valilla mietin pystyyko takalaiset teinit edes omaksumaan sita tietoa kun bilettaminen kiinnostaa enemman. Suomalaiset paasevat yliopistoon vahan vanhempina ja se kylla nakyy, eika ole yhtaan huono asia. Valivuosikin kun tuo elamankokemusta ja vahan kypsyytta lukiosta valmistuneelle.

Annimaria said...

joo, Matin kirjallisista lahjoista, ja ehkä myös siitä miten vähän yliopistoissa yleensä keskitytään kirjoittamiseen, sellaisillakaan aloilla missä se on elintärkeää, voisi myös vuodattaa joku kerta.

Oon tavallaan samaa mieltä siitä, että täällä Briteissä vois ainakin joillekin ihmisille tehdä ihan hyvää kasvaa aikuisiksi ennen kuin vilkuilevat yliopistoon päinkään. Toisaalta Suomessa ihmiset viettävät vähän turhankin pitkään vilkuillen kuola valuen sinne yliopiston suuntaan. Itse olisin luultavasti jäänyt Suomeen, jos olisin päässyt yliopistoon edes vuosi kirjoitusten jälkeen. Joten jotain mätää siinä koulutuspolitiikassa on, kun motivoituneet ihmiset eivät pääse opiskelemaan kuin vasta ties kuinka monennella hakukerralla.

Salla said...

Sepa se, ja vaikea sita on luovuttaa jos tietaa mika se oma juttu on. En itse pyrkinyt Suomessa yliopistoon (tosin se kavi taman vuoden jalkeen mielessa..) mutta kyllahan se aika arpapelia on kun piste-erot on usein niin marginaalisia sisaanpaasseiden ja muiden valilla. En kylla arvosta Suomen paasykoejarjestelmaa. Mita muuta se muka testaa kuin ulkolukutaitoa ja karsivallisyytta. Ja sitten jos ala onkin vaara niin vaihtaminen ei kay tuosta vain ja valmistuu (jos valmistuu) epamotivoituneita maistereita.