Friday, July 20, 2007

Asennekasvatusta

Mainitsin edellisessä postauksessa intialaiset, jotka pyytävät lähettämään kirjoja. Hommamahan menee siis niin, että kaikki yksikkömme tuottamat julkaisut ovat ilmaisia, ja niitä voi kukin tilata täältä. Sihteerin ollessa lomalla ja minun tuuratessa sihteeriä, minä saan myös kaikki julkaisutilaukset ja aiheenseen liittyvät utelut sähköpostiini: "onkoteillä esitettä sellaisesta maasta, siitä ja siitä kriisistä, vuodelta XYZ"

Asiakaspalvelu on hauskaa. Varsinkin kun Dar es Salaamin tai Lusakan edustusto pyytää lähettämään heille jotain, ja minä raukka aloitan prosessin googlettamalla kaupungin nimen, että tietäisin, minneköhän päin maailmaa olen pakettia lähettämässä (ensimmäinen on Tansaniassa jälkimmäinen Sambiassa). Monet paikalliset järjestöjen edustajat eivät myöskään käytä allekirjotuksissaan maata osoitteen perässä. En tiedä, tietävätkö he olevansa tekemisissä Suomen UM:n kanssa, vai kiertääkö jossain järjestöjen keskuudessa vain sähköpostiosoite, josta voi tilata ilmaisen "Grassroots Comicsin"?

Ainoa häiritsevä tekijä tässä sihteerikön hommassani on se, että minua jatkuvasti lähestytään teitittelemällä SIR:ksi. Jopa Briteistä ja Ruotsista tulevat mailit alkavat lähtökohtaisella oletuksella, että vastaanottaja on miespuolinen (minulle nimenomaisesti teroitettiin laittamalla mailin alkuun Dear sir/madam,). Vastaukseni jälkeen ruotsalainen korjasi itsensä lähestyen seuraavalla kerralla "Dear miss", mutta englannin, arabian ja erityisesti hindin kielillä etunimeni on ilmeisesti hyvin miehekäs. Ironiseksi asian tekee se, että koko neljäntoistahengen yksikössämme työskentelee vain kaksi miestä ja herrapuolinen vahtimestari.

Olen harkinnut oman pienen naisten aseman edistämiskampanjan aloittamista lisäämällä englanninkielisen allekirjoitukseni eteen ms tai jopa ihan suoraan miss. Ikään kuin sanoakseni "kyllä, täällä ministeriössä on tällainen neiti-ihminen hempsankeikka harjoittelijana, böö!". En vain tiedä, olisiko se jotenkin sopimatonta ja turhan alleviivaavaa. Mutta eihän ne sedät "syvällä viidakossakaan" voi ikuisuuksiin kuvitella, että nainen ei osaa eikä opi käyttäämään tietokonetta.

No comments: